Pedagog/Psycholog

16 kwietnia 2020 23:08 | Pedagog/Psycholog

gotowość a dojrzałość szkolna

Wiek 6 lat to dla młodego człowieka wyjątkowo trudny czas. Przechodzi on wtedy prawdziwy okres „burzy i naporu”. Bywa jeszcze bardzo skoncentrowany na sobie , wręcz roszczeniowy i nieakceptujący odmowy. Dziecko w tym wieku nie jest gotowe na porażkę . Między sześciu- i siedmiolatkiem widać wyraźne różnice.

Często w ciągu tego roku można zaobserwować prawdziwy skok rozwojowy. Dziecko zdecydowanie się uspokaja, stroni od walki , zmienia dotychczasowy styl zabawy – chętniej bawi się samo. Jest poważniejsze, bardziej skupione, „ułożone” i skryte. Z siedmiolatkiem prędzej można się dogadać, a przegraną już niekiedy dziecko potrafi skwitować śmiechem  zamiast wybuchem płaczu.

Jednak koniecznie trzeba wziąć pod uwagę indywidualne cechy dziecka rozpatrując kwestię gotowości  i dojrzałości szkolnej.

 

GOTOWOŚĆ SZKOLNA: to gotowość do zdobywania kompetencji leżących w zasięgu jego aktualnych możliwości w strefie najbliższego rozwoju. Ocena gotowości szkolnej może nam tylko powiedzieć , czy dziecko rozwija się prawidłowo i czy weszło już  proces tzw. skoku rozwojowego, na którego końcu znajduje się szkolna dojrzałość.

 

DOJRZAŁÓŚĆ SZKOLNA: to osiągnięcie takiego etapu rozwoju , w którym dziecko może już podjąć naukę w szkole. To w tym czasie dziecko przeistacza się  z przedszkolaka w ucznia i nabywa szeregu umiejętności niezbędnej do podjęcia efektywnej nauki w szkole oraz zdolności do:

  • długotrwałego siedzenia w ławce,
  • skupienia uwagi,
  • powstrzymania się od spontanicznych wypowiedzi na rzecz  mowy zadaniowej,
  • myślenia operacyjnego na konkretach rozróżniania słuchem głosek  i zapisywania ich rączką, która ze względu na stopień skostnienia nadgarstka jest już w stanie dłuższy czas trzymać przybory do pisania.

Dojrzałość szkolna wiąże się również z dojrzałością systemu nerwowego , narządów wewnętrznych  i wszystkich zmysłów, od wzroku, słuchu po równowagę. Obejmuje aktualny rozwój dziecka, te kompetencje, które ma ono już dobrze opanowane. Mówiąc najkrócej – badając dojrzałość szkolną, określa się stan rozwoju dziecka „na dziś.

 

    Mając na uwadze  obecny „czas” , który uniemożliwia naszym dzieciom uczęszczania  do przedszkola zachęcam Was Drodzy rodzice do doskonalenia u dzieci  funkcji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w klasie I.

 

A mianowicie:

  • Motoryki małej – sprawności dłoni w zakresie ruchów precyzyjnych (kolorowanie, nawlekanie koralików, szlaczki);
  • Orientacji: w kierunkach, w położeniu na obrazku (nad, pod, obok, pomiędzy, zza itp.), w schemacie własnego ciała;
  • Definiowania słów – np. „co to jest latarka i do czego służy”; „co to jest gazeta i do czego służy”;
  • Matematyki – przeliczanie, dodawanie, odejmowanie (operacje na konkretach). W zabawach matematycznych z dzieckiem warto zadawać pytania typu: „ jeśli  dołożysz dwa patyczki to ile będzie; jeśli  zabierzesz trzy patyczki to ile zostanie”. Jest to początek do wytłumaczenia dziecku pojęć dodawania i odejmowania.
  • Funkcji wzrokowo – przestrzennych: układanie klocków wg. wzoru; wskazywanie brakujących elementów na ilustracji, przerysowywania figur, zabawy w zapamiętywanie, labirynty;
  • Funkcji słuchowo – językowych: rozpoznawanie rymów: zdolność rozpoznawania rymów w parach słów; wydzielanie głosek w wygłosie;  analiza głoskowa (dziecko potrafi przegłosować słowo), synteza głoskowa (dziecko potrafi powiedzieć, jakie słowo przegłosował rodzic),
  • Sfery społecznej:  zakres wiedzy dziecka o sobie samym , o otoczeniu najbliższym i dalszym, znajomość reguł życia społecznego
  • Lateralizacji: kształtowanie dominującej strony ciała.

Pedagog: Marta Rodziewicz

 

 

 

 

 

 

Przeczytano: 248 razy. Wydrukuj|Do góry