Wiedza o społeczeństwie

12 października 2020 18:33 | Wiedza o społeczeństwie

Przedmiotowe zasady oceniania – wiedza o społeczeństwie

Przedmiotowe zasady oceniania z wiedzy o społeczeństwie opracowane w oparciu o 

 1. Obowiązującą Podstawę programową.

 2. Aktualne Rozporządzenie MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.

 3. Statut Szkoły.

 4. Zasady WSO.

 5. Program nauczania wiedzy o społeczeństwie wydawnictwa „Nowa Era".

1. Przedmiotem oceny ucznia są:

 - wiadomości,

 - umiejętności,

 - przygotowanie do zajęć,

 - aktywność,

 - podejmowanie samodzielnych zadań i inicjatyw w zdobywaniu wiedzy,

 - frekwencja na lekcjach według ogólnie przyjętych zasad klasyfikacji.

2.Obowiązkowe formy sprawdzania wiedzy:

 - wypowiedzi ustne,

 - pisemne prace klasowe w formie: - kartkówki z ostatnich 1 – 3 lekcji,

 -praca kontrolna ( test ) z większej partii materiału, zapowiedzianej i zapisanej w dzienniku elektronicznym co najmniej na tydzień przed terminem,

 - prace domowe,

 - referaty, projekty, prezentacje multimedialne jako samodzielne lub zespołowe prace.

3. Ze względu na specyfikę przedmiotu ocena z WOS uwzględnia przede wszystkim aktywność uczniów. Aktywne uczenie się organizowane przez nauczyciela jest rozumiane jako zdobywanie kompetencji i sprawności w zakresie uczenia się, myślenia, poszukiwania, doskonalenia się, współpracowania i działania.

Nauczyciel WOS wystawiając ocenę śródroczną bądź końcoworoczną przyjmuje następującą hierarchię ocen:

  1. Aktywne uczenie się poprzez działanie – oceny za aktywność, pracę w grupie, projekt uczniowski.
  2. Wiedza merytoryczna – oceny ze sprawdzianów i odpowiedzi ustnych.
  3.  Systematyczna praca na lekcji i w domu - ocena za prowadzenie zeszytu przedmiotowego.
  4.  Ze względu na stawiane cele, około 20 % treści określanych w podstawie programowej przedmiotu wiedza o społeczeństwie powinno być realizowanych w formie uczniowskiego projektu edukacyjnego.

Projekt powinien mieć charakter zespołowy; jednak poszczególne zadania mogą być realizowane indywidualnie. Wskazane jest, by uczeń uczestniczył, w co najmniej jednym projekcie w każdym roku nauczania przedmiotu.

 Realizując projekt uczeń:

1) zdobywa wiedzę i umiejętności związane z przedmiotem projektu;

2) wybiera zagadnienie: problem lub działanie, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i założonymi celami projektu;

3) poszukuje sposobów zbadania i rozwiązania problemu oraz skutecznego przeprowadzenia założonego w projekcie działania;

4) organizuje własną pracę i współpracuje z innymi realizatorami projektu;

5) wytrwale i w przemyślany sposób dąży do realizacji zamierzonego celu;

6) przygotowuje i przeprowadza publiczną prezentację efektów projektu (na przykład na forum klasy).

4. Kryteria oceniania prac pisemnych.

 Przed każdą pracą kontrolną uczniowie są informowani o zakresie materiału, stopniu trudności i kryteriach oceniania co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Czas pracy zależy od ilości i trudności zadań. W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas pracy kontrolnej lub kartkówki, nauczyciel odbiera pracę i stawia uczniowi ocenę niedostateczną.

5.Typy zadań występujących w pracach pisemnych i ich punktacja:

 - zadania zamknięte wielokrotnego wyboru, na dobieranie, prawda-fałsz i otwarte z luką punktowane najczęściej 1 punktem za prawidłową odpowiedź,

 - zadania otwarte rozszerzonej lub krótkiej wypowiedzi z wykorzystaniem materiału w postaci tekstów źródłowych, map rysunków schematycznych i danych statystycznych, sprawdzające umiejętności interpretacji, analizowania, klasyfikowania, wnioskowania i oceniania punktowane są większą liczbą punktów, w zależności od stopnia trudności.

6.Procentowe przeliczanie punktów na oceny:

- 0 - 29 % - niedostateczny ,

-30 – 49 % - dopuszczający,

- 50 – 69 % - dostateczny,

- 70 – 89 % - dobry ,

- 90 – 100 % - bardzo dobry,

- celujący - projekt edukacyjny, materiał wykraczający poza PP, olimpiady, konkursy.

7. Ogólne kryteria ocen:

 Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który: - wyróżnia się szeroką, samodzielnie zdobytą wiedzą, wybiegającą poza program nauczania, - posiadł umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji (przygotował projekt edukacyjny), - samodzielnie formułuje wzorowe pod względem merytorycznym i językowym wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, - doskonale zna szeroką terminologię przedmiotową i swobodnie się nią posługuje, - formułuje własne opinie i sądy, które potrafi prawidłowo i przekonywująco uzasadnić, - bierze udział, z pozytywnym skutkiem w konkursach, olimpiadach z wiedzy o społeczeństwie.

Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który: - opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania, - sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy, - rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię, - samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę zdobytą w szkole i samodzielnie się nią posługuje - potrafi współpracować w grupie, - aktywnie uczestniczy w lekcjach.

Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który: - nie opanował całego materiału określonego programem nauczania, ale nie utrudnia mu to poznawania wiedzy, - poprawnie posługuje się prostymi źródłami informacji, 3 - poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo- skutkowych oraz posługuje się pojęciami z wiedzy o społeczeństwie, - umie formułować proste wypowiedzi ustne i pisemne.

Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który: - opanował podstawowe elementy wiadomości programowych, pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień, - potrafi formułować schematyczne wypowiedzi ustne i pisemne, - umie posługiwać się, często pod kierunkiem nauczyciela, prostymi środkami dydaktycznymi.

Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który: - wiedzę ucznia charakteryzują znaczne braki, ale nie uniemożliwia mu to opanowanie wiadomości w dalszej edukacji, - wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności przy znacznej pomocy nauczyciela, - nie wykonał wszystkich prac lekcyjnych i domowych.

Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który: - nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania, - nie potrafi, nawet przy znacznej pomocy nauczyciela, korzystać z prostych środków dydaktycznych, - nie potrafi formułować nawet prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych, - nie zna podstawowej terminologii z wiedzy o społeczeństwie.

Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych stosuje się wskazania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.

 

Przeczytano: 251 razy. Wydrukuj|Do góry