12 października 2020 18:33 | Wiedza o społeczeństwie
Przedmiotowe zasady oceniania z wiedzy o społeczeństwie opracowane w oparciu o
1. Obowiązującą Podstawę programową.
2. Aktualne Rozporządzenie MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
3. Statut Szkoły.
4. Zasady WSO.
5. Program nauczania wiedzy o społeczeństwie wydawnictwa „Nowa Era".
1. Przedmiotem oceny ucznia są:
- wiadomości,
- umiejętności,
- przygotowanie do zajęć,
- aktywność,
- podejmowanie samodzielnych zadań i inicjatyw w zdobywaniu wiedzy,
- frekwencja na lekcjach według ogólnie przyjętych zasad klasyfikacji.
2.Obowiązkowe formy sprawdzania wiedzy:
- wypowiedzi ustne,
- pisemne prace klasowe w formie: - kartkówki z ostatnich 1 – 3 lekcji,
-praca kontrolna ( test ) z większej partii materiału, zapowiedzianej i zapisanej w dzienniku elektronicznym co najmniej na tydzień przed terminem,
- prace domowe,
- referaty, projekty, prezentacje multimedialne jako samodzielne lub zespołowe prace.
3. Ze względu na specyfikę przedmiotu ocena z WOS uwzględnia przede wszystkim aktywność uczniów. Aktywne uczenie się organizowane przez nauczyciela jest rozumiane jako zdobywanie kompetencji i sprawności w zakresie uczenia się, myślenia, poszukiwania, doskonalenia się, współpracowania i działania.
Nauczyciel WOS wystawiając ocenę śródroczną bądź końcoworoczną przyjmuje następującą hierarchię ocen:
Projekt powinien mieć charakter zespołowy; jednak poszczególne zadania mogą być realizowane indywidualnie. Wskazane jest, by uczeń uczestniczył, w co najmniej jednym projekcie w każdym roku nauczania przedmiotu.
Realizując projekt uczeń:
1) zdobywa wiedzę i umiejętności związane z przedmiotem projektu;
2) wybiera zagadnienie: problem lub działanie, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i założonymi celami projektu;
3) poszukuje sposobów zbadania i rozwiązania problemu oraz skutecznego przeprowadzenia założonego w projekcie działania;
4) organizuje własną pracę i współpracuje z innymi realizatorami projektu;
5) wytrwale i w przemyślany sposób dąży do realizacji zamierzonego celu;
6) przygotowuje i przeprowadza publiczną prezentację efektów projektu (na przykład na forum klasy).
4. Kryteria oceniania prac pisemnych.
Przed każdą pracą kontrolną uczniowie są informowani o zakresie materiału, stopniu trudności i kryteriach oceniania co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem. Czas pracy zależy od ilości i trudności zadań. W przypadku stwierdzenia niesamodzielności pracy podczas pracy kontrolnej lub kartkówki, nauczyciel odbiera pracę i stawia uczniowi ocenę niedostateczną.
5.Typy zadań występujących w pracach pisemnych i ich punktacja:
- zadania zamknięte wielokrotnego wyboru, na dobieranie, prawda-fałsz i otwarte z luką punktowane najczęściej 1 punktem za prawidłową odpowiedź,
- zadania otwarte rozszerzonej lub krótkiej wypowiedzi z wykorzystaniem materiału w postaci tekstów źródłowych, map rysunków schematycznych i danych statystycznych, sprawdzające umiejętności interpretacji, analizowania, klasyfikowania, wnioskowania i oceniania punktowane są większą liczbą punktów, w zależności od stopnia trudności.
6.Procentowe przeliczanie punktów na oceny:
- 0 - 29 % - niedostateczny ,
-30 – 49 % - dopuszczający,
- 50 – 69 % - dostateczny,
- 70 – 89 % - dobry ,
- 90 – 100 % - bardzo dobry,
- celujący - projekt edukacyjny, materiał wykraczający poza PP, olimpiady, konkursy.
7. Ogólne kryteria ocen:
Ocenę celującą (6) otrzymuje uczeń, który: - wyróżnia się szeroką, samodzielnie zdobytą wiedzą, wybiegającą poza program nauczania, - posiadł umiejętność samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji (przygotował projekt edukacyjny), - samodzielnie formułuje wzorowe pod względem merytorycznym i językowym wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, - doskonale zna szeroką terminologię przedmiotową i swobodnie się nią posługuje, - formułuje własne opinie i sądy, które potrafi prawidłowo i przekonywująco uzasadnić, - bierze udział, z pozytywnym skutkiem w konkursach, olimpiadach z wiedzy o społeczeństwie.
Ocenę bardzo dobrą (5) otrzymuje uczeń, który: - opanował w pełnym stopniu wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania, - sprawnie, samodzielnie posługuje się różnymi źródłami wiedzy, - rozumie i poprawnie stosuje poznaną terminologię, - samodzielnie formułuje wypowiedzi ustne i pisemne na określony temat, wykorzystując wiedzę zdobytą w szkole i samodzielnie się nią posługuje - potrafi współpracować w grupie, - aktywnie uczestniczy w lekcjach.
Ocenę dobrą (4) otrzymuje uczeń, który: - nie opanował całego materiału określonego programem nauczania, ale nie utrudnia mu to poznawania wiedzy, - poprawnie posługuje się prostymi źródłami informacji, 3 - poprawnie rozumuje w kategoriach przyczynowo- skutkowych oraz posługuje się pojęciami z wiedzy o społeczeństwie, - umie formułować proste wypowiedzi ustne i pisemne.
Ocenę dostateczną (3) otrzymuje uczeń, który: - opanował podstawowe elementy wiadomości programowych, pozwalające mu na rozumienie najważniejszych zagadnień, - potrafi formułować schematyczne wypowiedzi ustne i pisemne, - umie posługiwać się, często pod kierunkiem nauczyciela, prostymi środkami dydaktycznymi.
Ocenę dopuszczającą (2) otrzymuje uczeń, który: - wiedzę ucznia charakteryzują znaczne braki, ale nie uniemożliwia mu to opanowanie wiadomości w dalszej edukacji, - wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności przy znacznej pomocy nauczyciela, - nie wykonał wszystkich prac lekcyjnych i domowych.
Ocenę niedostateczną (1) otrzymuje uczeń, który: - nie opanował wiadomości i umiejętności przewidzianych programem nauczania, - nie potrafi, nawet przy znacznej pomocy nauczyciela, korzystać z prostych środków dydaktycznych, - nie potrafi formułować nawet prostych wypowiedzi ustnych i pisemnych, - nie zna podstawowej terminologii z wiedzy o społeczeństwie.
Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych stosuje się wskazania Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Portal odwiedziło 413079 osób
Aktualnie przebywa 1 osoba