Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Paszowicach
https://sppaszowice.pl

21 listopada 2020 17:58 | Pedagog/Psycholog

Dla Rodziców i Uczniów Klas V - VIII

Drogi Rodzicu, Drogi Uczniu

O tym jak pracować i zmieniać negatywne myśli i samoograniczające przekonania

Wyobraź sobie, że jesteś studentem na uczelni psychologicznej i w ramach ćwiczeń badasz jak szybko szczury laboratoryjne uczą się orientacji w labiryncie. Studentów podzielono na 2 grupy. Przydzielono Cię do grupy A. Przychodzi profesor i mówi, że Twoja grupa otrzymuje do badań szczury niezwykle inteligentne. Zadaniem Twojej grupy jest określić średni czas jak szybko „wasze” szczury przejdą przez labirynt, czyli nauczą się nowego labiryntu. Proste zadanie, prawda? Ciąg dalszy na stronie -

https://www.pieknamilosc.pl/samospelniajace-sie-proroctwo/

Ćwiczenie 1

1. Pomyśl o jednej sytuacji, w której czegoś dokonałeś, odniosłeś/ aś sukces. Postaraj się przypomnieć sobie bardzo dobrze, co to było?, jak się wówczas czułeś/ aś?, jakie myśli Ci towarzyszyły przed tym działaniem?, jakie w trakcie działania? oraz jakie, po osiągnięciu sukcesu?

2. Zapisz te myśli. Zauważ, że one naprawdę były.

3. Jeśli był to sukces, to myśli powinny być pozytywne, tryskające energią.

4. Masz je gotowe i możesz je wykorzystać w następnych " zawodach".

Uchwycenie i zapisanie automatycznych myśli jakie nam towarzyszą, jest niezbędne aby wiedzieć, co na nas oddziaływuje?

Ćwiczenie 2

1. To nie zabrzmi zachęcająco ale przypomnij sobie jakiś zadanie, które nie wyszło, nie byłeś/ aś z jego wykonania zadowolony/a. Warto zastanowić się nad tym, jakie myśli temu towarzyszyły - przed przystąpieniem do działania, w trakcie i po wykonaniu zadania.

2. Zapisz te myśli. Zauważ, że one naprawdę były, niczym czarne chmury.

3. Zakładamy, że była to myśl: "nie uda mi się".

4. Narysuj oś i na jej lewym końcu napisz tę myśl, " nie uda mi się".

Na prawym końcu jej odwrotność, czyli, idealnie byłoby, gdybyś przystępował/a do działania z myślą " uda mi się".

5. Jednak może być tak, że Twój umysł się buntuje, nie zgadza się z tą myślą. Choćbyś ją powtórzył/a 100 razy, nie pasuje Ci. Zatem sprawdź sobie inne myśli, ze środka skali na przykład: " jak się zmobilizuję, to mi się uda" , albo inna myśl: " zrobię wszystko, co w mojej mocy aby zrobić to zadanie", itp

Uruchom swoją wyobraźnię. Mogą to być różne myśli, byle były pozytywne, z którymi wewnętrznie się zgodzisz, zwiększające Twój zapał do działania, dodające sił, czuwające nad Tobą niby dobry duszek.

6.Za każdym razem, kiedy czarna chmura zawiśnie nad Twoją głową, przypomnij sobie swoje zdania o przeciwnym znaczeniu, które przygotowałeś/aś wcześniej. Powiedz je sobie. Pomyśl je. Napisz. Wyśpiewaj. Przypomnij. I do dzieła.

Opracowała: Janina Szkiłądź

psycholog