12 października 2020 18:27 | Historia
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z HISTORII
Przedmiotowe zasady oceniania z historii w klasach 4-8 opracowane w oparciu o:
1) Podstawę programową;
2) Rozporządzenie MEN z dnia 03.08.2017 w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
3) Statut i WZO;
4) Program nauczania historii „Wczoraj i dziś” – wydawnictwa Nowa Era.
Program z historii realizowany jest w ciągu 9 godzin w 5-letnim cyklu nauczania, w przedziale:
- kl. IV - 1 godzina tygodniowo,
- kl. V - VIII 2 godziny tygodniowo.
CELE OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO:
1. Informowanie ucznia i rodziców o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
2. Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju oraz motywowanie go do dalszej pracy poprzez określenie jasnych kryteriów oceniania.
3. Dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
4. Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Informacje ogólne:
1. Nauczyciel i uczeń są partnerami w pracy na lekcji.
2. Uczeń bierze na siebie odpowiedzialność za własną naukę.
3. Uczeń zobowiązuje się do systematycznego rozwijania swoich umiejętności i pogłębiania swojej wiedzy.
4. Nauczyciel zobowiązuje się na zajęciach z historii stosować różnorodne formy kontroli, aby wszechstronnie ocenić wiedzę i umiejętności ucznia oraz udzielić pomocy w postaci wskazówek i informacji o tym, co uczeń zrobił dobrze, co i jak powinien poprawić.
5. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczniów o wymaganiach edukacyjnych oraz przedstawia przedmiotowe zasady oceniania.
6. Oceny są jawne dla ucznia i rodziców/ opiekunów prawnych. Oceny odnotowywane będą na bieżąco w dzienniku elektronicznym.
7. Na prośbę ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów, nauczyciel ustalający ocenę jest zobowiązany ją uzasadnić. Sprawdzone i ocenione prace kontrolne uczeń, a na życzenie również rodzic otrzymuje do wglądu. Prace kontrolne są przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego. Prace zawarte w zeszycie ćwiczeń przechowuje uczeń.
8. Uczeń jest zobowiązany do posiadania podręcznika, zeszytu ćwiczeń na każdej lekcji przedmiotu.
9. Nauczyciel w ramach indywidualnych konsultacji w wyznaczonym terminie udziela rodzicom informacji o ocenach bieżących i postępach ucznia w nauce.
10. Oceny klasyfikacyjne są ustalane w terminach określonych w statucie.
11. Ocenę roczną wystawia się na podstawie oceny śródrocznej i ocen bieżących z II semestru.
12. Oceny z historii będą ustalane w skali 1-6:
Procentowe przeliczanie punktów na oceny:
- 0 - 29 % - niedostateczny ,
-30 – 49 % - dopuszczający,
- 50 – 69 % - dostateczny,
- 70 – 89 % - dobry ,
- 90 – 100 % - bardzo dobry,
- celujący - projekt edukacyjny, materiał wykraczający poza PP, olimpiady, konkursy.
Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie (+) plus i (-) minus - poza stopniem celującym i niedostatecznym.
Przedmiotem oceniania są:
• wiadomości;
• umiejętności;
• postawa ucznia i jego aktywność.
Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
• sprawdziany,
• kartkówki,
• odpowiedzi ustne,
• prace długoterminowe (np. projekt),
• prace domowe (oraz zeszyt ćwiczeń),
• aktywność na lekcji i pozalekcyjna.
Obserwacja ucznia uwzględnia:
• przygotowanie do lekcji,
• prowadzenie zeszytu ćwiczeń
• wypowiedzi na lekcji,
• praca w grupie,
• posługiwanie się pomocami naukowymi (mapy, tablice, źródła ikonograficzne, atlasy, słowniki itp.).
1. Nieprzygotowanie do lekcji uczeń zgłasza nauczycielowi na początku lekcji, po wejściu do sali. Uczeń ma prawo zgłosić w ciągu semestru: - 1 brak zadania (ponowny brak zadania domowego skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej) - nieprzygotowanie do lekcji jeden raz w semestrze, jeśli zajęcia obejmują jedną godzinę w tygodniu, lub dwa razy w semestrze, jeśli zajęcia odbywają się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych w tygodniu, - zgłoszenie nieprzygotowania nie dotyczy zajęć, na które zapowiedziano sprawdzian lub inne, ustalone z uczniami formy kontroli. W wyjątkowych przypadkach (np. długotrwała choroba) nauczyciel może uwzględnić większą ilość zwolnień. Nieprzygotowania obejmują: brak zadania domowego, odpowiedź ustną, niezapowiedzianą kartkówkę. - nieprzygotowanie obejmuje brak opanowania wiadomości z ostatnich trzech lekcji - w przypadku braku zgłoszenia nieprzygotowania uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, - przekroczenie ustalonego limitu nieprzygotowania do lekcji skutkuje oceną niedostateczną, - w przypadku dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności ucznia, zgłaszającemu nieprzygotowanie nie odnotowuje się tego faktu w e- dzienniku jako kolejnego nieprzygotowania, nie wpisuje się również oceny niedostatecznej, - uczeń ma obowiązek w możliwie szybkim terminie uzupełnić braki wiedzy i zadania w zeszycie ćwiczeń.
2. Prace pisemne:
a) zadanie domowe - uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu ćwiczeń (uzupełnia go po każdym zrealizowanym temacie),
- brak zgłoszenia nieodrobionej pracy domowej jest równoznaczny z otrzymaniem oceny niedostatecznej wpisanej do e- dziennika,
- wyznaczone prace pisemne podlegają ocenie,
- przy ocenie pracy domowej pisemnej uwzględnia się: zgodność z tematem pracy, poprawność merytoryczną, zawartość rzeczową, wkład pracy ucznia,
b) kartkówka - trwa 5 do 15 minut i obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji, - nie musi być zapowiadana wcześniej przez nauczyciela, - przeprowadza się ją w formie: testu wyboru, pytań zamkniętych albo otwartych niewymagających dłuższej odpowiedzi, - zgłoszenie nieprzygotowania do lekcji zwalnia ucznia z pisania kartkówki, - ocena z kartkówki nie podlega poprawie,
c) Sprawdzian - sprawdziany pisemne są obowiązkowe, - przeprowadza się po zrealizowaniu każdego działu programowego i obejmuje większą partię materiału, - jest zapowiedziany co najmniej jeden tydzień przed terminem przeprowadzenia, a termin jest ustalany z uczniami i zapisywany w dzienniku elektronicznym, - sprawdzian jest poprzedzony lekcją powtórzeniową, - uczeń powinien być zapoznany z zagadnieniami i kryteriami stosowanymi przy ocenie sprawdzianu, - prace pisemne powinny być sprawdzone i omówione w ciągu dwóch tygodni od dnia przeprowadzenia. Wyjątek stanowią uzasadnione opóźnienia, nieobecność nauczyciela lub uczniów,
- uczeń, który był nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek zgłosić się do nauczyciela na pierwszej lekcji po upływie nieobecności w celu ustalenia dodatkowego terminu zaliczenia zaległego sprawdzianu. Do tej pory w e-dzienniku widnieje wpis O (Opuścił). - odmowa pisania sprawdzianu/ testu przez ucznia jest równoznaczna z uzyskaniem oceny niedostatecznej niepodlegającej poprawie, - korzystanie przez ucznia na sprawdzianie z niedozwolonych pomocy, urządzeń elektronicznych oraz praca niesamodzielna powoduje wystawienie mu oceny niedostatecznej bez możliwości jej poprawy, - jeśli uczeń nie napisze zaległego sprawdzianu skutkuje to niższą oceną półroczną, - na koniec semestru nie przewiduje się końcowego sprawdzianu zaliczeniowego.
3.Wypowiedź ustna: - uczeń powinien przynajmniej raz w semestrze brać udział w tej formie sprawdzania wiadomości i umiejętności,
- wypowiedź ustna dotyczy materiału z zakresu trzech ostatnich lekcji,
- ocena z odpowiedzi ustnej nie podlega poprawie.
- Oceniana jest zawartość rzeczowa, umiejętność formułowania myśli, wnioskowania, porównywania, dostrzegania analogii historycznych, rozumienia związków przyczynowo – skutkowych, liniowych i synchronistycznych, między teraźniejszością a przeszłością; stosowanie terminologii historycznej, umiejętność ilustrowania wypowiedzi poprzez wykorzystanie pomocy naukowych (mapy, tablice graficzne) itp. •celujący – odpowiedź wskazuje na szczególne zainteresowanie przedmiotem, spełniając kryteria oceny bardzo dobrej uczeń biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania, ma własne przemyślenia i oceny,
•bardzo dobry – odpowiedź wyczerpująca, zgodna z programem, swobodne operowanie faktami i dostrzeganie związków między nimi,
•dobry – odpowiedź zasadniczo samodzielna, zawiera większość wymaganych treści, nieliczne błędy rzeczowe, uczeń nie wyczerpuje zagadnienia,
•dostateczny – uczeń zna najważniejsze fakty, umie je zinterpretować, odpowiedź odbywa się przy niewielkiej pomocy nauczyciela, występują nieliczne błędy rzeczowe, •dopuszczający – niezbyt precyzyjne odpowiedzi na pytania nauczyciela, braki w wiadomościach i umiejętnościach, podanie nazwy zjawiska lub procesu przy pomocy nauczyciela,
•niedostateczny – uczeń nie potrafi rozwiązać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela, nie udziela odpowiedzi na większość pytań zadanych przez nauczyciela, ma braki w wiadomościach koniecznych.
4. Aktywność ucznia na lekcji: - za swoją pracę i aktywność na lekcji uczeń będzie dodatkowo oceniany otrzymując „plusy”. 5 „plusów” będzie równoznaczne z otrzymaniem oceny bardzo dobrej. - prace dodatkowe: wykonywanie plakatów, prezentacji Power Point, projektów związanych z zagadnieniami z historii, pomocy dydaktycznych, albumów – zawsze podlegają ocenie: dobry, bardzo dobry, celujący. Brak lub źle wykonana praca nadobowiązkowa nie może być podstawą do ustalenia uczniowi oceny niedostatecznej.
5. Zeszyt ćwiczeń: - uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt ćwiczeń -uzupełnia go po każdym zrealizowanym temacie, podlega ocenie.
6. Aktywność pozalekcyjna: udział w konkursach (wyniki najwyższe – ocena celująca, wyniki na poziomie wyższym niż przeciętny – ocena bardzo dobra.), kole zainteresowań, akademie itp.
Ogólne kryteria oceniania:
Stopień celujący (6)
Uczeń wykazuje się wiedzą i umiejętnościami na stopień bardzo dobry, ale ponadto dysponuje wiedzą wskazującą na szczególne zainteresowanie przedmiotem. Uczeń biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania, ma własne przemyślenia i oceny. Osiąga sukcesy w konkursach szkolnych i pozaszkolnych (np. w konkursach przedmiotowych, olimpiadach historycznych).
Stopień bardzo dobry (5)
Uczeń samodzielnie wyjaśnia najważniejsze terminy i zagadnienia, a także prezentuje wątki poboczne omówionych tematów - opanował więc pełen zakres wiedzy i umiejętności przewidzianych w danej klasie. Logicznie kojarzy fakty. Przedstawia własne opinie i wnioski oraz potrafi przekonująco uzasadnić swoje zdanie. Dba o styl wystąpienia. Aktywnie współpracuje z grupą, zachęca inne osoby do aktywności oraz troszczy się o dobrą jakość efektów pracy grupy. Wykazuje inicjatywę, nie będąc zachęcany przez nauczyciela. Bierze aktywny udział w lekcji.
Stopień dobry (4)
Uczeń samodzielnie wyjaśnia najważniejsze terminy i zagadnienia oraz wykonuje zadania złożone. Potrafi kojarzyć fakty, formułować własne opinie i wnioski. Dba o styl wystąpienia. Z zaangażowaniem pracuje w grupie i zachęca inne osoby do aktywności. Często sam zgłasza się do odpowiedzi.
Stopień dostateczny (3)
Uczeń potrafi z pomocą nauczyciela wyjaśnić najważniejsze terminy i zagadnienia oraz wykonać typowe zadania o średnim stopniu trudności. Potrafi kojarzyć niektóre fakty. Nie popełnia zbyt często błędów rzeczowych. Aktywnie współpracuje z grupą, czasami sam zgłasza się do odpowiedzi.
Stopień dopuszczający (2)
Uczeń potrafi z pomocą nauczyciela wyjaśnić niektóre z terminów i zagadnień omówionych na lekcjach oraz wykonać najprostsze zadania. Nie potrafi kojarzyć zbyt wielu faktów. Posługuje się ubogim słownictwem. Popełnia liczne błędy. Nie unika współpracy z grupą, ale nie wykazuje się własną inicjatywą. Uaktywnia się tylko na wyraźne polecenie nauczyciela.
Stopień niedostateczny (1)
Uczeń nie potrafi wyjaśnić najważniejszych terminów ani zagadnień omówionych na lekcjach, nie jest w stanie wykonać najprostszych zadań, nawet z pomocą nauczyciela. Nie interesuje się tematyką zajęć oraz nie współpracuje z grupą. Nie odrabia zadań, nie poprawia ocen cząstkowych.
W stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe (uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z realizowanego programu nauczania) potwierdzone pisemną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej upoważnionej poradni specjalistycznej, orzeczeniem o kształceniu specjalnym, nauczyciel dostosowuje kryteria wymagań edukacyjnych do możliwości ucznia, zgodnie z zaleceniami.